Nastolan Nopsa esittää: Luca Eskelinen ja Trio Rainikka
Julkaistu: 28.08.2023 12.19

Nastolan Nopsa esittää: Luca Eskelinen ja Trio Rainikka

Perjantai-iltana pelattu Nopsan viimeinen kotinurmipeli tarjosi loppuun asti vauhdikkaan ja viihdyttävän näytöksen. Ottelu oli astetta virallisempi joukkueiden kävellessä parijonossa yleisön eteen esiteltäväksi kuulutusten kera.

Ottelun alussa parin syöttöhassin seurauksena vierailija KyPa sai orastavia mahdollisuuksia johtomaalin, mutta kotijoukkueen puolustus yhteistyössä maalinvahdin kanssa saivat estettyä aikeet heti alkuunsa. Tämän jälkeen otteet tasaantuivat pallon liikkuen nopeasti päästä päähän kummankin joukkueen saaden hetkensä. KyPa:n varjellessa omaa boksiaan Nopsa päätti useammat hyökkäyksensä laukaukseen alueen ulkopuolelta. KyPa vastaavasti murtautui useasti boksin sisälle, mutta matalalta puolustanut Nopsa sai ohjattua hyökkäykset sivummalle. KyPa siirtyi kulmapotkusta 0-1 johtoon, kun Otto Säämäsen taakse päin lähtenyt pusku tuli kohti Lyly Ruotsalaista, joka ei ehtinyt väistää maalista ohi menevää palloa ohjaten sen omaan verkkoon. Oikeudentuntoisena miehenä hän ottikin syyn niskoilleen. Nopsa tasoitti ottelun 34.minuutilla alkaen Onni Ulmasen syötönkatkosta. Hän syötti pallon Oskari Rainikalle, joka puolestaan jatkoi siitä Rasmus Rainikalle, joka nosti pallon yli vastaantulleen maalivahdin. KyPa meni uudestaan johtoon paitsiolta näyttäneestä tilanteesta, jossa läpisyöttö vapautti Arttu Kuusimäen. Mikko Salminen näytti jo estävän tilanteen, mutta hyökkääjän tullessa sääntöjen rajamailla voimakkaammin selän puolelta hän vapautui uudestaan maalintekoon eikä hyvin mukana ollut Luca Eskelinen kyennyt estämään. Enemmänkin Nopsa huomauttelikin paitsiosta kuin mahdollisesta rikkeestä. Rasmus Rainikalla oli mahdollisuus tehdä illan toisensa, tällä kertaa maali ei ollut tolppaa lähempänä eikä pallo kimmonnut suotuisasti haaskalle tulleille nopsalaisille.

Toinen puoliaika jatkui yhtä energisenä ja puoliajalle vaihdettu Jere Kangasniemi pelasi kuin ketjusta vapautunut kaatopaikkarakki. Kostea ja märkä nurmi innosti miehen sunnuntailiigasta tuttuun aggressiiviseen ja liukutaklausten säväyttämään pelaamiseen, josta hänet kertaalleen palkittiin keltaisen kortin arvoisesti jo 50.minuutilla. KyPa sai luotua parempia maalipaikkoja Nopsa-puolustuksen uhrautuessa. Kertaalleen J-P Salmen kasvot pysäyttivät pallon, Eskelinen jatkoi venymistään ja onneakin oli matkassa pallon mentyä pariin otteeseen niukasti ohi maalin. Kypa-painostuksen päätyttyä Nopsa tasoitti ottelun tämän kauden komeimmalla osumalla. Keskikentän pallonriiston seurauksena J-P Salmi syötti pallon Oskari Rainikalle, jonka vähintään 30 metristä lähtenyt laukaus leijaili kauniisti riman alle maaliin 76.minuutilla. Muulloin Nopsa ei tahtonut löytää kadonnutta teräänsä maalinteossa ja vastustaja oli muutamia minuutteja ennen loppua lähellä tehdä todennäköisen voittomaalin huonon syötön seurauksena toppareille. KyPan Leevi Toivanen juoksi Nopsa-toppareiden välistä yksinläpi ja Luca Eskelisen jalkatorjunta piti kotijoukkueen vähintään tasapelissä kiinni. Vain pari minuuttia ennen loppua nähtiin täydellinen loppu kotijoukkueen fanien kannalta. Vasemmalta käynnistynyt hyökkäys 89.minuutilla Onni Ulmasen aloitteesta pysähtyi vastustajan puolustukseen ja mitä vielä: Kasperi Rainikka ryöväsi pallon itselleen ja sijoitti oikean tolpan juureen voittolukemat 3-2

Yhteenveto
Ottelu eteni miten ennakointiin kummankin joukkueen pelatessa vahvuuksillaan muistuttaen keväällä pelattua kamppailua. Ottelu ratkesi yksittäiseen suoritukseen ja Nopsan puolustus toimi. Trio Rainikka toi pisteet Luca Eskelisen torjuessa voiton. Pallonhallinta ja hyökkäyksiin lähdöt olivat jo parempia verrattuna kahteen edelliseen peliin.

Otteluun jälkeen Luca Eskelinen palkittiin tuotepalkinnolla ottelun parhaana yhdessä KyPan Leevi Toivasen ja kirjoittaja itse nostaa myös Eskelisen ottelun parhaaksi. Joka ottelussa Eskelinen on ollut enemmänkin kuin erinomainen, mutta erityisesti tässä ottelussa täydellisyyttä hipova maalivahtipeli toi voiton.

Kauan ei tarvitse odottaa seuraavia otteluita, kun Nopsa matkustaa Heinolaan Union Plaani/17 vieraaksi 1.9 perjantaina klo 18 alkavaan otteluun ja heti 5.9 tiistaina klo 19.15 pelataan kauden viimeinen derby FC Kuusysi/2 vastaan.

Kuva: Päivi Tukia (c)

Lyly Ruotsalainen