Nastolan NopsaJulkaistu: 25.04.2024 21.15

IIKE ON LÄÄKE -KOULULAISTAPAHTUMA PISTÄÄ JALAT LIIKKEELLE NASTOLASSA K-SUPERMARKETIN PIHALLA

Liike on lääke -koululaistapahtuma saapuu paikkaan Nastolan K-Supermarketin pihalle Maanantaina 20.5.

Tapahtumaan on kutsuttu paikallisen koulun oppilaita. Tapahtuma on osa valtakunnallista Liike on lääke -hanketta, joka liikuttaa lapsia ja nuoria. Liike on lääke -koululaistapahtuma laittaa koululaisen jalat liikkeelle PVM 20.5. kello 10–14. Maksuttoman tapahtuman tavoitteena on olla yksi vuoden kivoimmista koulupäivistä, joka kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan. Tapahtumassa oppilaat pääsevät kokeilemaan erilaisia urheilulajeja hauskojen pelien ja tehtävien kautta. Siellä voi pelata koulukavereiden kanssa muun muassa pöytäjalkapalloa, lätkätutkaa ja minitennistä.

Tapahtuman järjestämisestä vastaavat K-Supermarket Nastola ja Nastolan Nopsa sekä K-ryhmä ja Palloliitto yhdessä K-kauppiasliiton kanssa.

Liike on lääke, kun maalina on terveempi Suomi Vain kolmasosa lapsista ja nuorista liikkuu riittävästi tutkimusten mukaan*. K-ryhmä tarttuu tähän haasteeseen yhdessä kumppaniensa Suomen Palloliiton, Suomen Koripalloliiton, Suomen Tennisliiton, jääkiekkoseurojen ja JVG:n kanssa uudella Liike on lääke -hankkeella. Tavoitteena on kannustaa lapset ja nuoret liikkeelle lajirajat ylittävällä yhteistyöllä.

Seuran Nastolan Nopsa ja K-Supermarketin järjestämä koululaistapahtuma on osa tätä hanketta. Se rakentaa uudenlaista lähestymistä lasten ja nuorten liikkumiseen siten, että se kannustaa kaikenlaiseen liikkumiseen. Tavoitteellisen seuratoiminnan ja kilpaurheilupolun lisäksi liikkuminen voi olla paljon muutakin: pelaamista ja puuhaamista, leikkimistä ja höntsäämistä. Tarvitaan iloa, innostusta ja esimerkillä inspiroimista.

K-kauppiailla on lasten ja nuorten liikkumisen tukeminen DNA:ssa, sillä monet kauppiaat ovat tukeneet paikallisia urheiluseuroja jo vuosia. K-Kauppiasliiton ja K-ryhmän teettämässä tutkimuksessa havaittiin jo vuonna 2019, että 91 prosenttia kauppiaista sponsoroi urheiluseuroja tai urheilijoita omassa paikallisyhteisössään eri tavoin. Nyt kauppiaat tarjoavat koululaistapahtumat paikallisille koululaisille yhdessä K-kauppiasliiton ja urheiluseurojen kanssa, sillä haluavat kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan matalalla kynnyksellä, ilon kautta.

K-ryhmä on Suomen Koripalloliiton, Suomen Palloliiton ja Suomen Tennisliiton pääyhteistyökumppani.

*Liitu-tutkimus 2022 ja valtakunnalliset fyysisen toimintakyvyn Move!-mittaustulokset 2022. Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö 2022.