Nastolan Nopsa miesten edustusjoukkue loppuu
Julkaistu: 18.12.2021 11.56

Nastolan Nopsa miesten edustusjoukkue loppuu

Vuosi 2021 jää Nopsan edustusjoukkueen (Paronit) viimeiseksi resurssipulan vuoksi.

Raskain mielin on todettava, että tämän edustusjoukkueen taival päättyy yli 20 vuoden historian jälkeen. Eräät pelaajat ovat olleet alkuajoilta, jopa -97 vuodesta lähtien Nopsan edustusjoukkueessa nostamassa joukkuetta miesten kutosesta aina kolmoseen saakka. Miesten kolmosessa saavutettiin vuonna 2012 joukkueen paras sijoitus, ollen silloisen Uudenmaan piirin miesten kolmosessa kuudes. 2010 luvulla pelattiin kolmosessa vielä useampana vuotena.

Pelaajamäärä oli jo kauden 2021 aikana heikohko, joka vaikeutti myös kauden läpimenoa. Vuodelle 2022 olisi kaivattu lisää pelaajia sekä toimihenkilöpuolelle lisäapuja. Tästä syystä joukkue ei ota vastaan kauden 2022 sarjapaikkaa ja toivottaa Nopsan toiselle miesten joukkueelle antoisia tulevia vuosia Nopsan keulakuvana. Joukkueet osittain yhdistyvät niillä pelaajilla ketkä mahdollisesti jatkavat toimintaa. Jatkoa helpottaa, että joukkueessa on toimiva taustahenkilöryhmä organisoimassa kyseistä toimintaa ja laaja pelaajamäärä.

Parinkymmenen vuoden ajan jaksoon mahtuu niin nousuja kuin laskuja. Nousut ylempään sarjaan on ollut aina kauden kohokohtia päättäjäisten ja muiden yhteisten tapahtumien joukossa. Välillä on myös tiputtu sarjaporrasta alemmas, mutta se kuuluu pelinhenkeen. 2000-2010 luvulla joukkue pelasi pääsääntöisesti Kutosessa, Vitosessa ja Nelosessa noususuhdanteisesti. 2010-2020 luvulla joukkue pelasi Nelosessa sijoittuen sarjataulukossa ylemmille sijoille ja kolmosessa keskikastin alapuolelle. Pelkäksi hissijoukkueeksi ei tätä voi kutsua, kun kolmosen vuodet olivat kolmen vuoden mittaisia ajan jaksoja pariin otteeseen. Jollain tavalla parhaat kaudet osuivat 2010 luvulla nelosessa pelattuihin hyviin vuosiin, jolloin myös niin sanotut parhaat ikävuodet osuivat runkopelaajien keskuuteen. Myös 2010 vuoden vaihteessa oli jonkinlainen siirtymä, kun pelaajista oli kasvanut myös toimihenkilöitä ja kaveriporukka pystyi itse johtamaan joukkuetta.

Kentällä joukkuetta ovat edustaneet luonnollisesti pelaajat, jotka ovat taanneet jatkuvuuden vuodesta toiseen ja he ovat myös nauttineet kotiyleisöstä, joka parhaimmillaan kasvoi satapäiseksi yleisöksi. Ryhmän runko on pysynyt vahvana pitkään ja se on välillä kasvanut ja välillä pienentynyt, mutta ilman kyseistä runkoa ei olisi tätä joukkuetta ollut näin pitkään. Kyseinen runko on myös itse kasvanut joukkueen mukana, jolloin myös pelaajista on tullut toimihenkilöitä. Mutta koska elämä on myös muutakin kuin Jalkapalloa, niin kaikkein pelaajien kiitollisuus ja muistot ovat näissä kaikissa yhteisissä kenttä tapahtumien lisäksi myös kentän ulkopuolella olleissa hetkissä ja tapahtumissa.

Joukkuetta eikä historiaa olisi ollut myöskään ilman toimihenkilöitä. Heidän näkymättömämpi ahertaminen on pitänyt joukkueen elinvoimaisena ja mahdollistanut sarjakaudet sekä yhteiset tilaisuudet. On tarvittu talkoita, sponsoreita, saunailtoja, päättäjäisiä, tuhansia puheluita ja viestejä eri henkilöille sekä pelaajille, jotta pelit ja tapahtumat ovat saatu toteutettua.

Lähes kaikki loppuu aikanaan ja niin myös tämä tarina. Jalkapallo yhdistää ihmisiä, joukkueita, erotuomareita, perheitä ja jopa parisuhteita. Jalkapallo tuottaa hyvinvointia, tapahtumia sekä muistoja, niin iloja kuin myös suruja. Tämä tarina on jalkapallojoukkueestamme, joka on kasvattanut yhteisten 20 vuotisen joukkueen jäsenille tulevia sukupolvia ja perheitä, heistä on tullut ystäviä ja ennen kaikkea joukkue.

Lopuksi haluamme kiittää Nastolan yleisöä, jotka ovat aina olleet kiinnostuneita tuloksista ja joukkueesta. He ovat voineet jopa kokoontua kotipeleihin Nastolan Urheilukeskuksen katsomoon tai puuparruille seuraamaan otteluita ja joskus jopa striimattuihin otteluihin etänä. Sponsorit ovat tukeneet mahdollisuutta tälle tarinalle. Vastustajajoukkueet ansaitsevat kiitokset niin hyvässä kuin pahassa, iloihin ja suruihin. Erotuomareille kiitos ja anteeksi!