Nopsa voittoon takaa-ajoasemasta
MiehetJulkaistu: 12.05.2024 15.52

Nopsa voittoon takaa-ajoasemasta

Kauden toisessa kotiottelussa Nopsa kohtasi sarjanousija HP-47:n Heinolasta. Heinolalaiset aloittivatkin ottelun vahvasti luomalla ensimmäisellä puoliajalla lukuisia maalipaikkoja ja monet kaaripallot puolustuslinjan taakse pitivät Nopsa-puolustuksen kiireisenä. 20.minuutilla vierailijat siirtyivät 0-1 johtoon, kun puolustuksen hoidettua keskityspallon Riku Välikangas tälläsi ilmassa tulleen purkupallon suoraan maaliin. 35.minuutilla vierailijat saivat vapaapotkun, jonka seurannen puskun maalivahti sai vaivoin torjuttua. Kaksi heinolalaispelaajaa ryntäsivät hanakkaasti irtopalloon ja lopulta Hasnein Hassani lisäsi johdon 0-2. Vierailijoiden lisämaalit olivat lähempänä kuin kotijoukkueen ensimmäinen, josta kertovat kaksi hylättyä maalia paitsioina. Nopsan paras maalipaikka siunaantui Konsta Kosolalle, jonka epäonnistunut laukaus meni niukasti ohi tolpan. Myös Nopsalta yksi maali hylättiin paitsiona ja tauolle lähdettiin lukemista 0-2 ja valmennuksella oli aihetta taktiikkapalaveriin.

Toinen puoliaika jatkui heinonalaiskomennossa eikä kotijoukkue tahtonut päästä pelin rytmiin mukaan, kunnes viimeisellä puolituntisella alkoi tapahtumaan. Vierasjoukkue alkoi väsymään loppua kohden ja kotijoukkueen maalinteon aloitti Ville Jokela 64.minuutilla karattuaan läpiajoon Sebastian Parkkosen syötöstä. Minuutti tästä ja Janne Niukkasen läpisyöttö seuraavassa hyökkäyksessä vapautti Konsta Kosolan läpiajoon ja vasemman jalan laukaus pienestä kulmasta tasoitti ottelun 2-2. Vierasjoukkue pyrki nopeasti takaisin johtoon ja saikin parikin lupaavan oloista hyökkäystä aikaiseksi, mutta paras terä näytti olevan katomassa. 73.minuutilla Nopsa siirtyi ensimmäistä kertaa 3-2 johtoon maltillisen pallonsiirtelyn tuloksena Ville Jokelan toisella osumalla, johon viimeisen syötön antoi kapteeni Eetu Helenius. 4-2 osuma oli ottelun komein sekä voittomaali, joka nähtiin 78.minuuttilla Konsta Kosolan reilusta 20-metristä yläkulmaan suuntautuneella laukauksella, jonka alusti Eetu Helenius. Kolme minuuttia myöhemmin Janne Niukkanen puski lähietäisyydeltä lukemiksi 5-2 Ville Jokelan syötöstä. Lopussa hyvänolontunne valtasi Nopsan ja vierailijat pääsivät turhan helposti kaventamaan loppulukemiksi 5-3 Oleksii Ahapovin jalasta. Vielä ottelun lopussa Konsta Kosolalla oli mahdollisuus hattutempuun rangaistuspotkusta, mutta maalivahti ei ehtinyt pois alta ja pallo kimposi jalasta kohti korkeuksia.

Joukkueen selkäranka ei notkahtanut ensimmäisen puoliajan puolustustaistelun jälkeen ja henkinen kantti on parantunut merkittävästi. Kolmessa ottelussa tehdyt 17 maalia kertovat laadukkaasta hyökkäämisestä, mutta seitsemän päästettyä saattaa olla jonkun mielestä liikaa. Tosin jokaisessa ottelusta muuttunut puolustuslinja ei kenties ole löytänyt vielä rutiinia, mutta hyvällä tiellä ollaan.

Kuva: Päivi Tukia (c)

Lyly Ruotsalainen